Den ryska invasionen av Krim doldes
effektivt av en dimma av falsk och vilseledande information, både från rysk statsledning
och i rysk media, för att skapa osäkerhet och villrådighet för att sedan kunna
ställa både Ukraina och det väst inför fullbordat faktum. Den ryska
inblandningen i striderna i östra Ukraina och de medföljande påverkanskampanjerna
i både traditionell och social media har effektivt flyttat fokus från den
illegala annekteringen av Krim till ett oklart och till del svårförståeligt
spel i östra Ukraina.
Det ryska agerandet i Ukraina har av
vissa kallats för hybridkrigföring eller icke-linjär krigföring men handlar
ytterst om en effektiv samordning av en stats maktmedel för att uppnå sina mål
och syften. Informationsmaktmedlet spelar här en avgörande roll.
Informationsarenan kännetecknas av ett
stort antal offentliga, privata och enskilda aktörer med skilda intressen som
verkar bl.a. för att informera och påverka individer, beslut och opinioner.
Teknikutvecklingen och sociala medier har gett den enskilda individen möjlighet
att verka som en effektiv opinionsbildare. Hastigheten i informationsspridningen
är mycket snabb vilket ställer nya och höga krav på både media och
informationskonsumenten.
Informationsarenan är också under
kontinuerlig förändring vilket ställer nya krav på psykologisk försvarsförmåga.
Psykologiskt försvar har, sedan Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap (MSB) skapades 2009, bedrivits i annan form än som
den gjordes under den tid Styrelsen för psykologiskt försvar fanns. Eftersom
vår omvärld har förändrats har det funnits ett behov av att även förändra psykologiskt
försvar. Behovet av stora trögrörliga mobiliseringsorganisationer har
försvunnit och ersatts av ett behov av snabba och kontinuerligt verkande
psykologiska försvarsförmågor.
På informationsarenan råder ett
permanent konflikttillstånd vilket för psykologiskt försvar innebär att
verksamheten behöver bedrivas kontinuerligt. Detta ställer bl.a. krav på att
ständigt följa
utländsk informationsverksamhet som kan riktas mot Sverige i syfte att påverka svenskt
beslutsfattande och opinionsutveckling.
För att bedriva psykologiskt försvar mot främmande makts
påverkanskampanjer krävs förmåga att identifiera, förstå och möta dessa.
Tvärsektoriella konsekvensanalyser som belyser målen för Sveriges säkerhet måste
stå i centrum för verksamheten.
MSB verksamhet inom psykologiskt försvar riktas mot
perspektiven identifiera, förstå och möta.
Identifiera
Identifiera-perspektivet innebär
åtgärder för att säkerställa informationsförsörjning för att tidigt kunna
detektera påverkanskampanjer mot Sverige
Vi kan konstatera att verksamheter för
att identifiera påverkanskampanjer riktade mot Sverige eller svenska intressen
kommer att beröra ett flertal samhällssektorer. Ingen enskild aktör kommer att
kunna sitta på den fullständiga bilden. Detta kommer ställa krav på en
samordnad och ömsesidig informationsförsörjning mellan olika aktörer inkl.
offentlig och privat sektor
En antagonists påverkanskampanjer kan
komma att ställa krav på utveckling av underrättelseförmågor för att även
identifiera dolda påverkanskampanjer där en antagonist använder sig av
förnekbara åtgärder för att påverka svensk opinion och beslutsfattande.
Förstå
Förstå-perspektivet är den process där påverkansanalys
genomförs för att bedöma om, hur och varför påverkanskampanjer är riktade mot
Sverige eller svenska intressen. Påverkansanalys skapar förståelse för hur
information används som enskilt maktmedel eller som en integrerad del av andra
maktmedel för att påverka beslutsfattande och opinion.
Påverkansanalys sker idag integrerat med MSB operativa
uppdrag och fokuserar på att identifiera konsekvenser för Sverige, våra
intressen och målen för Sveriges säkerhet
Eftersom information som maktmedel används kontinuerligt för
att påverka målgrupper måste även påverkansanalys genomföras kontinuerligt för
att tidigt kunna förstå konsekvenser för Sveriges säkerhet och möjliggöra ett
snabbt och effektivt mötande med korrekt information
Möta
Grunden för att möta påverkanskampanjer ligger i den
enskilde individens förmåga att navigera i informationssamhället och att själv
kunna identifiera sann, missvisande och falsk information. Denna förmåga måste
skapas i unga år och kontinuerligt utvecklas bl.a. med stöd av det svenska
utbildningssystemet. Ett sunt källkritiskt tänkande mot all information är det
psykologiska försvarets första försvarslinje.
Självfallet har även myndigheter ett ansvar i att motverka
vilseledande eller falsk information. Ur MSB perspektiv sker det när målen för
Sveriges säkerhet är hotade.
För att effektivt möta och motverka påverkanskampanjer måste
kommunikation ske tidigt. Det är av vikt att snabbt sända koordinerade budskap
med korrekt information. Vilseledande och oriktig information får inte så
oemotsagd. Detta måste ske inom ramen för samverkan mellan olika aktörers
kommunikativa funktioner.
I möta-perspektivet ligger även åtgärder som möjliggör en
självständig och granskande media som har förmågan att förmedla saklig och
korrekt information oavsett omvärldsläge. MSB stöd till detta ligger inom
området medieberedskap och samverkansforumet Mediernas beredskapsråd.
Det finns vid
MSB en grundlagd förmåga att bedriva ett modernt strategiskt psykologiskt
försvar men som alla verksamheter måste även denna utvecklas för att kunna möta
de krav en föränderlig omvärld ställer i en osäker tid.
Fredrik
Konnander
MSB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar